بهینه سازی سایت برای محتوای متنی
چگونه با تولید محتوای متنی جایگاه سایت خود را بهبود ببخشیم؟
تولید محتوای باکیفیت برای این کلمات، میتواند اعتماد مخاطب را جلب کرده و او را به خرید نزدیکتر کند. برای بهینهسازی این کلمات، مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما بهراحتی در نتایج جستجو قابل دسترسی باشند. کلمات کلیدی ناوبری زمانی استفاده میشوند که کاربر بهدنبال یک وبسایت، صفحه خاص یا برند خاص باشد. عبارتهای مثل «دیجیکالا»، «ورود به اینستاگرام» و «صفحه اصلی دیدوگرام» از نمونههای کلمات کلیدی ناوبری هستند. این کلمات معمولا رقابت کمتری دارند و راحتتر در نتایج جستجو رتبه میگیرند.
البته مشاهدات و بررسیهای مختلف توسط مجموعههای مختلف به اعداد مختلفی نظیر حداقل ۲۴۰۰ و ۲۰۰۰ کلمه رسیدهاند. به طور کلی هرچه یک موضوع را از زوایای بیشتری پوشش دهید تعداد کلمات مقاله بیشتر خواهد شد و شانس رتبه گرفتن بیشتر خواهد بود. زبان مخاطب شما چیست؟ کجا باید این مخاطبان و کاربران بالقوه را پیدا کنید؟ شبکههای اجتماعی و تالارهای گفتگو جای بسیار مناسبی برای این کار است. وقتی در مورد موضوعی صحبت میشود، میتوانید زبان به کار گرفته شده توسط مخاطبان آن موضوع را شناسایی کنید و در مطالب خود استفاده کنید. بهکارگیری کلمات، عبارات و سوالات کاربران میتواند نرخ تعامل با سایتتان را افزایش دهد.
گروه های سهنفره میتوانند نسخه استاندارد آن را با هزینه ۴۹ دلار در ماه خریداری کنند. برای گروههای بیش از ۱۰ نفر هم نسخه پاور با هزینه ۳۷۵ دلار در ماه وجود دارد. مزیت استفاده از این ابزارها، بالا بردن دقت، سرعت و کیفیت محتوای تولیدی سایت شماست. توصیه میکنیم که حداقل ۳ تا ۵ لینک داخلی در هر نوشته یا صفحهای که مینویسید قرار دهید. این عدد ثابت نیست و بسته به طول مطلبی که مینویسید شاید لازم شود لینکهای داخلی بیشتری نیز در نوشته خود بگنجانید.
لینک سازی داخلی و خارجی یکی از روشهای موثر برای بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو است. لینکها به موتورهای جستجو کمک میکنند تا صفحات شما را کشف و ایندکس کنند و همچنین اعتبار محتوای شما را افزایش دهند. یعنی این سایتها در پروژههای تولید محتوای متنی خود از عبارت کلیدی «طرز تهیه سس بشامل» استفاده کردهاند. گوگل نیز محتوای آنها را متناسب با موضوع جستوجوی شما ارزیابی کرده و به نمایش گذاشته است. در واقع طی فرایند تولید محتوا، مطالب مفید و ارزشمند گردآوری میشوند و اطلاعات خوبی را در اختیار کاربران قرار میدهند. به کمک سئوی محتوا نیز این اطلاعات مفید و جامع از سایر مطالب پیشی میگیرند و در معرض دید کاربران قرار میگیرند یا عبارت دیگر، به صفحه اول گوگل میروند.
تا این جا دانستیم که تولید محتوا و سئوی آن دو فرایند مجزا نیستند و به صورت همزمان انجام میشوند. یعنی حین تولید محتوا باید برخی نکات را نیز در نظر داشته باشید و آنها را اجرا کنید. همین اول کار، این را بدانید که صفحات مربوط به محصولات نیز یک صفحه به حساب میآیند؛ یعنی بهاندازهای که برای صفحات وبلاگ وبسایت خود، زمان و انرژی میگذارید، برای صفحات محصول نیز باید تمام موارد سئو را رعایت کنید. همانطور که در این مثال مشاهده میکنید، استفاده از تگ تایتلهای ۱، ۲ و ۳ به چشم میخورد، کلمه کلیدی (اکسسوری) بهصورت طبیعی و با چگالی مناسبی در سراسر متن پخش شده است و علائم نگارشی نیز بهصورت صحیح بهکار رفتهاند. در کنار این موارد، ساختار متن را مشاهده میکنید که از صحبت درباره مفهوم کلی اکسسوری شروع شده و سپس به ذکر جزئیات پرداخته است. برای چشمنوازشدن استایل، علاوهبر انتخاب لباسهای مناسب با اندامتان، به لوازم جانبی یا accessorie مخصوص خودتان هم نیاز دارید.
سپس با خیالی آسوده به تماشای رشد سئوی محتوای متنی وبسایت خود بنشینید. بهینهسازی متن، اگرچه ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما تأثیر بسیار زیادی بر سرعت سایت دارد. با کاهش حجم فایلهای متنی از طریق فشردهسازی، بهینهسازی فونتها، و حذف کدهای غیرضروری میتوان سرعت بارگذاری صفحات را بهبود بخشید و تجربه کاربری بهتری ارائه داد. اعمال این تکنیکها نه تنها بر سرعت سایت تأثیر میگذارد، بلکه میتواند رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را نیز ارتقا دهد. لینک داخلی یکی دیگر از مراحل مهم بهینه سازی محتوا است که به ربات های گوگل این اجازه را می دهد که راحت تر صفحات سایت را کراول و رتبه بندی کنند.
یک محتوای با کیفیت سئو شده درباره «کاهش وزن سریع» به شکل زیر خواهد بود. افزایش سرعت سایت یکی از اولین و مهمترین اقداماتی است که هر صاحب کسب و کار یا مدیر وب سایت باید به آن اهمیت بدهد. شبکههای اجتماعی میتوانند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای افزایش دید محتوای شما عمل کنند. اشتراکگذاری محتوا در پلتفرمهای اجتماعی میتواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند و به طور غیرمستقیم بر سئو تأثیر بگذارد. در سال های جدید و روی کار آمدن دیجیتال مارکتینگ، بیشتر شرکت ها بخش کسب و کار آنلاین خود را گسترش دادند. واضح است که سایت نماینده فروش در فضای آنلاین (مجازی) بوده و لازمه یک بیزینس یا فروش موفق وب سایتی بهینه سازی شده است.
علاوهبراین، باید نهایت تلاش خود را بهکار برید که محتوایی باکیفیت، تازه و مفید تولید کنید تا به ابهامات کاربران پاسخ دهد و نیازهای آنها را برآورده کند. خب تا این مرحله توانستید که کلمه کلیدی اصلی و هم مفهوم های آن را پیدا کنید. برای اینکه ساختار بندی انجام دهید می توانید سوالاتی را درباره موضوع محتوایتان وجود دارند و کاربران به دنبال پاسخ گویی آن ها هستند، پیدا کنید و سعی کنید با استفاده از کلمات کلیدی و هم مفهومشان به آنها پاسخ دهید. برای انسجام محتوا حتما تیتر بندی (H1 و H2 و…) انجام دهید تا هم کاربر درست متوجه ساختار مقاله شود و هم گوگل. بهینه سازی محتوا، یک تکنیک است که باعث میشود پست وبلاگی شما سئو شود تا دستیابی به حداکثر ترافیک امکانپذیر شود و نرخ تبدیل (Conversion Rate) رشد کند.
حالا بیایید هر یک از این انواع کلمه کلیدی را بهصورت جزئیتر بررسی کنیم. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید. اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدیتر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب میشوند. در جایگاه متخصص سئو لازم است آشنایی شما با هوش مصنوعی (به ویژه هوش مصنوعی مولد که به زبانی شبیه انسان مینویسد و حرف میزند) فراتر از استفادهٔ روزمره باشد. لازم است با نگاهی استراتژیک، رابطهٔ بین هوش مصنوعی و سئو را بهتر درک کرده و روندهای حاکم بر این صنعت را عمیقتر تحلیل کنید.
باید قبل از هرگونه اقدام به تولید محتوا، ساختار محتوایی سایت استخراج گردد. باید در ابتدا صفحات بنیادی و صفحات فرعی یا کوچکتر را مشخص کنید تا بتوانید با یک ساختار مناسب بین آنها لینک ایجاد کنید. صفحه بنیادی موضوع اصلی را پوشش میدهد (کلیدواژههای کوتاه، اساسی و با تعداد جستجوی بالا). و صفحات فرعی (کلیدواژههای جانبی، عمدتا دو یا چند کلمهای و با تعداد جستجوی کمتر)، وارد جزئیات مربوط به زیردستههای آن موضوع میشوند (کلیدواژههای دُم دراز). با رعایت این نکات و استفاده از منابع معتبر، میتوانید محتوای خود را غنیتر و قابل اعتمادتر کنید. بهویژه در تولید محتوای متنی، استفاده از اطلاعات دقیق و معتبر میتواند تأثیر مثبتی بر روی مخاطبان و SEO داشته باشد.
امروزه اکثر کاربران یک متن بلند را مو به مو نمیخوانند، بلکه محتوا را اسکن میکنند و با خواندن تیترها و موارد شماره دار به دنبال پاسخ سوال خود هستند. بهتر است نگارش محتوا به گونهای باشد که کاربر با یک نگاه بتواند ساختار آن را درک کند. این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا در صورتی که مرورگر نتواند عکس را پشتیبانی کند ویا به هردلیلی کاربر نتواند عکس را مشاهده کند، یک متن که شامل اطلاعات مرتبط با عکس می باشد برای کاربر نمایش داده شود. دلیل دیگر برای زمانی است که شما ازعکس ها به عنوان یک لینک به جای دیگری استفاده می کنید، که alt بر روی این عکس همانند همان anchor text رفتار می کند. پیشنهاد می شود که زیاد ازعکس ها به عنوان لینک استفاده نکنید تا زمانی که لینک های متنی می توانند همین کار را انجام دهند. با طراحی سایت فروش فایل، میتوانید به راحتی فایل های مختلف محصولات خود را به کاربران ارائه دهید تا آن ها بتوانند به راحتی پس از خرید این فایل ها را دانلود و استفاده کنند.
کاراکترهای زبان فارسی و عربی و بسیاری از زبانهای دیگر اصطلاحا Non-ASCII characters هستند و برای استفاده در سیستم های کامپیوتری باید کدگذاری (encode) شوند. استفاده از کلمات فارسی در آدرس صفحه باعث کدگذاری آدرس (encoding) در هنگام انتشار در شبکه های اجتماعی و بسیاری از ابزارهای دیگر شده و آدرس صفحه بسیار طولانی و ناخوانا میشود. همچنین در بسیاری از ابزارها نظیر گوگل آنالیتیکس کدگذاری آدرسها باعث بروز مشکلات در تنظیم گزارشات میشود. به طور کلی بنا بر تجربهی ما آدرس فارسی و انگلیسی مزایا و معایب خود را دارند و اینکه آدرس صفحات فارسی یا انگلیسی باشد به انتخاب شما بستگی دارد. اولویت اصلی موتور جستجو برقراری ارتباط بین کاربران با محتوای مفید است.
با انجام این مراحل در ویرایش و بازبینی نهایی، میتوانید محتوای باکیفیتی تولید کنید که هم جذاب و هم قابل اعتماد باشد. این مرحله نهتنها به افزایش اعتبار شما کمک میکند، بلکه میتواند تأثیر مثبتی بر روی تعامل مخاطبان با محتوای شما داشته باشد. گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید. در صورتی که روش های دیگری را برای بهینه سازی محتوای آنلاین سایت در نظر دارید، آن را با ما در میان بگذارید.
با استفاده از این ابزارها، میتوانید بفهمید که کاربران به کدام قسمتهای محتوا بیشتر علاقه نشان میدهند و کدام قسمتها نیاز به بهبود دارد. این اطلاعات به شما کمک میکند که بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کرده و نرخ بازگشت کاربر به سایت را کاهش دهید. دو مورد قبلی که توضیح دادیم در مورد بهینه سازی محتوا برای سئو داخلی و نحوه گرفتن بک لینک بود. حواستان به تعداد کلمات کلیدی که در محتوا به کار می برید باشد، یعنی از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (keyword stuffing) خود داری کنید. استفاده از کیورد استافینگ باعث می شود نه تنها مخاطب از خواندن محتوا لذت نبرد بلکه خسته شود و صفحه را ببندد که این موضوع منجر به افزایش نرخ پرش و درنهایت تاثیر منفی روی تجربه کاربری است.
این ابزار به طور اختصاصی برای بازاریابهایی طراحی شده که حجم بالایی از محتوا را تولید میکنند. دکمههای به اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی ابزارهایی هستند که به کاربران وب سایت یا وبلاگ شما امکان می دهند محتوای شما را به راحتی در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. این دکمهها میتوانند به شما در افزایش ترافیک وب سایت، ایجاد آگاهی از برند و افزایش تعامل با مخاطبان کمک کنند. با ارائه راهکارهای عملی و موثر به مشکلات مخاطب، میتوانید محتوایی ارزشمند تولید کنید که نه تنها به جذب مخاطب کمک میکند، بلکه به ایجاد اعتماد و وفاداری در آنها نیز منجر میشود. این رویکرد، به شما این امکان را میدهد که به عنوان یک منبع معتبر و مفید در زمینه خود شناخته شوید. با رعایت این نکات، میتوانید عناوینی جذاب و کلیدی ایجاد کنید که مخاطبان را ترغیب به خواندن محتوای شما کند.
برای اینکه مخاطبین را تشویق به مشارکت و اشتراک گذاری محتوا کنید باید نماد های شبکه های اجتماعی صفحه را جلوی چشمشان بگذارید. حتما در انتهای محتوای از کاربران بخواهید که برای شما کامنت بگذارند و سوالات خود را بپرسند. دقت کنید که اگر محتوا کامل و جذاب باشد مخاطبین حتما آن را به اشتراک می گذارند استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود سئو بسیار تاثیرگذار است. یکی دیگر از راه هایی که مخاطب را ترغیب به اشتراک گذاری محتوا می کند نقل قول و ارائه آمارها از منابع موثق است. اصولا کاربر محتوای یک دست و پر از متن را دوست ندارد و برایش خسته کننده است. محتوا باید به گونه ای جذاب باشد که کاربر دلش بخواهد محتوا را تا انتها دنبال کند.
با این کار، اگر محتوای شما واقعا مشکلی از مشکلات کاربران را حل کند، تبدیل به یک محتوای بسیار جذاب با نرخ تعامل بالا خواهد شد. باید به کمک این ابزارها، موضوعات پوشش داده شده توسط رقبایتان را بررسی کنید تا اگر چیزی را از قلم انداختهاید، هرچه زودتر آن موضوع را هم به محتوایتان اضافه کنید. این پروسه میتواند روی محتوای موجود انجام گیرد و یا برای شکافهای موجود، صفحات و نوشتههای جدید ایجاد شود. بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) یک رویکرد استراتژیک است که هدف آن انتشار و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مفید به منظور جلب توجه کاربران هدف است. هدف بازاریابی محتوا جلب توجه کاربران و هدایت آنها به سمت اقدام مطلوب ( خرید، سفارش، تماس تلفنی و … ) است.
با این حال کارشناسان پشتیبانی ترجمیک به صورت ۲۴ساعته و در تمامی ایام هفته، به صورت تلفنی و اینترنتی پاسخگوی شما هستند. این اصالت زمانی به دست میآید که نویسنده منابع معتبر مختلف را مطالعه کند و از آنها الهام بگیرد. همچنین زی لایسنس دارای سرویس های بسیار دیگری است که میتوانید با ورود به صفحه موردنظر هر سرویس مزایای هر سرویس را مشاهده نمایید. برای مثال، اگر مطلبی دربارۀ «چربیهای سالم در رژیم کتوژنیک» مینویسید، میتوانید از عبارتهایی کلیدی مانند «کاهش وزن»، «چربیهای اشباعشده»، «انواع چربی» و… هم استفاده کنید. اما افزونه هایی مانند Yoast Seo این قابلیت را به شما می دهند که شما خودتان توضیحات متای محتوا را انتخاب کنید.
فراخوانی به اقدام باید مرتبط با صفحهای که کاربر در حال خواندن آن است باشد. طبق مطالعهای که توسط SEMRUSH انجام شده ۳۶ درصد از مقالاتی که دارای h2 , h3 هستند دارای عملکرد بهتری از نظر ترافیک، میزان اشتراک در شبکههای اجتماعی و تعداد بک لینک دارند. این ابزار یکی از کاربردی ترین ابزار ها جهت شناسایی متن ها تکراری است که شما با کمک آن می توانید به راحتی جملات تکراری را شناسایی نمایید. هم چنین این ابزار به شما کلماتی را پیشنهاد می دهد که می توانید آن ها در در متن خود جایگزین کنید. معایب استفاده از گوگل در بررسی تکراری بودن محتوا این است که این کار از دقت بسیار کمی بر خوردار است؛ چون اصلا کارایی آن برای این امر طراحی نشده است.
البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که شاید بعضی از این ابزارها از زبان فارسی پشتیبانی نکنند. در این تجزیهوتحلیل، وضعیت این مطالب در 5 فاکتور سئو، خوانایی، لحن، استحکام و منحصربهفردبودن بررسی شد. اما بعد از ۷ روز باید یک آدرس اختصاصی مانند myshop.ir برای سایتتون انتخاب کنین. همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید. گاهی اوقات، کسانی که با SEO آشنا نیستند، آن را به عنوان یک جانشین رایگان برای بازاریابی و تبلیغات در نظر میگیرند.
گنجاندن این اطلاعات خاص در صفحات وب شما، به گوگل این امکان را میدهد که وقتی کاربران بهدنبال چیزی هستند که شما بهطور خاص ارائه میدهید، وبسایتتان را بهعنوان گزینهای قوی و ویژه به این دسته از افراد نشان دهد. محتوای مرتب و خوانا، منحصربهفرد و تخصصی، بهروز و پویا، همان چیزی است که هم گوگل و هم کاربران از شما انتظار دارند؛ بنابراین رعایت این نکات بهینهسازی، در بالابردن اعتماد مشتریان نسبت به شما تأثیر حیرتآوری دارد. در یک کلام میتوان گفت با رعایت الگوریتم گوگل، میتوانید اعتبار خود را افزایش دهید و در جذب مشتری و فروش، از رقبایتان پیشی بگیرید. بهطور کلی، اگر سراغ بهینهسازی محتوا نروید، مطلب شما ممکن است در اعماق سیاهچالۀ گوگل مدفون شود! حتی ممکن است شما بهترین مطلب دنیا را هم نوشته باشید که پر از نکته و ویژگیهای خاص باشد.
امروز در این مقاله در بخش آموزش سئو سایت آراویژن، قصد داریم تا 10 چک لیست حرفه ای و جامع برای سئو محتوا را با هم به صورت کامل بررسی کنیم. دیتا اینتری یا وارد کردن دادهها (Data Entry) در کسبوکارهای اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است. جابجا کردن حتی یک صفر در درج قیمت محصولات میتواند شرکتتان را با خطر ورشکستگی مواجه کند. برای اینکار شما به استخدام چند نیروی ماهر احتیاج دارید که این کار اصلا توجیه اقتصادی ندارد. بهعنوان مثال، مدلهایی چون GPT-3 در حال حاضر متنهایی را تولید میکنند که از نظر ساختار، سبک و لحن شباهت زیادی به نوشتههای انسان دارند، پس الگوریتمهای گوگل نیز باید آپدیت شوند. در ادامه به معرفی بعضی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی میپردازیم.
اگر برایتان سؤال است که «آیا لینکدادن به صفحات وبسایت خود یا وبسایتهای دیگر به رشد سئو کمک میکند؟»، باید بشنوید که بله! من در دوره تولید محتوای سئو شده با هوش مصنوعی صفر تا صد تولید و بهینه سازی محتوا با استفاده از هوش مصنوعی را آموزش دادهام. برای تولیدکنندگان محتوا این بدین معنی است که روشهای قدیمی سئو باید کاملا کنار گذاشته شده و تمرکز را بر بهینهسازی محتوا و دستهبندی موضوعات گذاشت، به نحوی که به بهترین شکل نیازهای کاربر پوشش داده شود. همه ما میدانیم که محتوا پادشاه است، بنابراین تولید محتوای باکیفیت در کنار رعایت اصول سئو همچنان اهمیت زیادی دارد که در درازمدت ثمره آن را خواهید دید. استفاده بهینه از تگهای H2 و H3 نه تنها به ساختاردهی بهتر محتوا کمک میکند، بلکه بر روی جذب مخاطب و بهبود سئو نیز تأثیرگذار است. با رعایت این نکات، میتوانید محتوای خود را به شکلی ارائه دهید که هم برای خوانندگان و هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد.
یکی از ابزارهای فوق العاده پیش رفته و تخصصی در زمینه شناسایی محتوا های کپی، ابزار Plagium است. برای استفاده از این ابزار تنها کافی است تا شما متن خود را به برنامه وارد کنید. این برنامه به تنهایی با قابلیت چند زبانه بودن خود، این امکان را فراهم می کند که چه وب سایتی اولین سایتی بوده که مطلب مشابه شما را در سایت خود قرار داده است. سعی کنید این متن را بهگونهای بنویسید که مخاطب به کلیک روی صفحه و مشاهدۀ جزئیات آن ترغیب شود. راستش را بخواهید معمولاً صفحات محصول، صفحاتی کسلکننده هستند که لازم است با یک محتوای جذاب و بهینهشده، آنها را به صفحاتی مشتریپسند تبدیل کنیم. طبیعی است که محتوای نامرتب و پراکنده، کپیشده و تکراری، پر از غلطهای املایی، قدیمی و بهروزنشده، بهعنوان محتوایی بهینه شناخته نمیشود و از اصالت و اعتبار خاصی برخوردار نیست.
به یاد داشته باشید که یک صفحه بنیادی خوب باید دارای یک موضوع اساسی باشد که ارتباط بسیار نزدیکی با یکی از حوزههای اصلی فعالیت کسب و کار شما داشته باشد. لینکهای داخلی (internal links) به صفحات دیگر سایت شما اشاره دارند و لینکهای خارجی (external links) به سایتهای دیگر ارجاع میدهند. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست. معایب ابزار Similar Page Check این است که با کمک این ابزار نمی توانید یک متن یا فایل متنی را بررسی نمایید. همچنین در این ابزار تنها می توانید دو آدرس را با یکدیگر بررسی نموده و درصد تشابه آن دو را متوجه شوید. به این منظور، تنها کافیست که شما با وارد کردن آدرس URL یک صفحه که مد نظرتان است و کلیک کردن بر روی گزینه Go در زیر کادر، آدرس هایی که در آن ها محتوایی مشابه با محتوای سایت شما وجود داشته باشد نمایش می دهد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری