مهمترین نکات اسکی که باید بدانید (۲۱ نکته ضروری)

چنین شلواری، هم برای فصل زمستان مناسب است و هم برای فصل تابستان، چرا که در فصول گرم، می توانید آن را به تنهایی بپوشید و در فصول سرد سال، زیر شلوار ضخیم ترتان به پا کنید. در هوای گرم، لباس های خنک و راحت بپوشید تا بتوانید به راحتی ورزش و تحرک کنید. برخی پارچه ها هم عرق را از بدنتان می زدایند و آن را به سرعت تبخیر می کنند و در نتیجه، بدنتان خنک می ماند. رنگ های سرمه ای، خاکستری، قهوه ای و مشکی، برای شلوار ورزشی مناسب هستند؛ چرا که دیرتر کثیف می شوند؛ اما در مورد تاپ و تیشرت، می توانید رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید. رنگ تاپ یا تیشرت خود را با رنگ شلوار ورزشی یا کفش ورزشی تان ست کنید. در انتخاب کفش ورزشی خیلی دقت کنید. شلوارهای ورزشی باید سبک باشند و جنس پارچۀ آن ها به گونه ای باشد که عرق را تبخیر کنند و به پوست اجازۀ تنفس بدهند.

در فصول گرم سال، لباس هایی را انتخاب کنید که به بدنتان اجازۀ تنفس بدهند و عرق را تبخیر کنند. برای انجام ورزش های کششی، مانند یوگا و پیلاتس، سایز لباس باید متناسب تنتان باشد و پارچۀ آن نیز باید عرق را تبخیر کند. مسئلۀ مهم دیگر، سایز لباس ورزشی است. جوراب ورزشی در استایل ورزشی زنانه باید سبک باشد، همچنین، نه باید گشاد باشد و نه تنگ، بلکه باید کاملا اندازۀ پایتان باشد. به جای اینکه یک لباس خیلی کلفت و سنگین بپوشید چند لباس سبک و نازک بپوشید. در فصول سرد سال، باید لباس گرم بپوشید؛ اما یادتان باشد که طی ورزش، دمای بدن و ضربان قلب شما به شدت افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل، بهتر است به جای پوشیدن یک لباس ضخیم، چند لباس بپوشید، تا اگر گرمتان شد، بتوانید یکی از آن ها را از تنتان در آورید.

علاوه بر این فدراسیون هر سال تعرفههایی برای آموزش اسکی در نظر میگیرد که سولقانی مبلغ این تعرفه را برای هر ساعت ۸۰ هزار تومان به بالا میداند که با توجه به رده آموزش فرد افزایش پیدا میکند. آن دسته از لباس های ورزشی که پارچه شان از جنس پلی پروپیلین است، انتخاب خوبی برای ورزش کردن و فعالیت های پر تحرک به شمار می آیند؛ زیرا باعث می شوند عرق تبخیر شود و اذیتتان نکند؛ اما شلوار و تیشرت کتان، عرق را به خود جذب می کند و در نتیجه، خیس و سنگین می شود و معذبتان می سازد؛ همچنین، هرگز لباسی را که در بافتِ پارچۀ آن، مواد مصنوعی یا پلاستکی به کار رفته، نخرید؛ چرا که این پارچه ها باعث می شوند عرق بدنتان تبخیر نشود و در نتیجه، در طول ورزش، دمای بدنتان بالا برود و اذیت شوید. می توانید روی لباس نازکتان هودی یا سویشرت بپوشید؛ چرا که هوا به راحتی از آن رد و بدل می شود و اصلا اذیت نمی شوید.

برف روی پرتوهای خورشید تاثیر میگذارد اما شما نمی توانید اثر آن را حس کنید. برخی از پارچه ها، عرق را به خود جذب نمی کنند؛ اما برخی دیگر، تمام عرق را به خود جذب می کنند و در نتیجه، سنگین می شوند. اگر می خواهید با وزنه کار کنید، باید کفشی را برگزینید که قوزک پا را بپوشاند و از مچ پا محافظت کند. البته این هزینه شروع کار محسوب میشود و با یک بار تهیه تجهیزات میتوان چند سال از آن استفاده کرد. کفش ورزشی را باید با توجه به ورزش مورد نظرتان انتخاب کنید؛ برای مثال، اگر می خواهید روی تردمیل راه بروید یا بدوید، باید کفش مناسب برای دویدن یا پیاده روی را انتخاب کنید؛ اما اگر می خواهید فقط با اسکی فضایی یا دوچرخه ثابت کار کنید، کفش اهمیت چندانی ندارد، فقط کافی است پایتان را بپوشاند.